zondag, oktober 29, 2006

Jochies

Daar moest ik even rustig voor gaan zitten. Een foto vol 60+. (Op klikken om te vergroten.) 62/63 om precies te zijn. Er klopte iets niet. Maar ik zag niet meteen wat. Ja die Bolle (m'n baas) natuurlijk. Rechtsboven. En voor de rest allemaal vogels van de meest uiteenlopend pluimage. Zie je zo. Waar ze staan? Voor de Antonius Abt kerk op de Scheveningsweg in, neejeraad'tnooit, Scheveningen. Dat heet trouwens OP Scheveningen. Links buiten beeld de Franse School, het Lycee Francais Vincent van Gogh. Een nieuwe school die hun oude schoolgebouw, dat oorspronkelijk aan de Cornelis Jolstraat lag, helemaal heeft opgeslokt. Jawel, een reunie. Hoe die Bolle in Scheveningen kwam? Geen idee eigenlijk. Zijn ex was ook een Scheveningse. Nee, die foto. Wat zie ik daar nou? Zijn ze aangeschoten, dronken misschien? Nee, ze staan nog buiten, hebben elkaar net na 44 jaar weer gezien. Geen meisjes. Klopt, maar die stonden er daarna heel snel bij. Hun vriendinnetjes en mederedactrices van toen. Nog steeds leuke meiden. (Die Bolle was hoofdredacteur van hun schoolblad. 't Speakbriefje.) Maar dat zie ik hier niet. Ik zie........ help nou effe. Wat klopt daar nou niet? Die Bolle begint te lachen, wil wat zeggen, maar ineens roep ik WACHT, ik zie het. Jawel, ik zie het. En wat zie jij dan wel wijsneus? Speelkwartier, ik zie het speelkwartier. Die Bolle kijkt me verbaasd aan. Allemaal jongetjes, het zijn allemaal jongetjes die net de klas zijn uitgelopen. Niks baasjes en heertjes, keurige zestigers, die het allemaal goed voor mekaar hebben en dat ook willen laten zien. Een stel uitgelaten rotjochies tijdens het speelkwartier. Als hun oude schoolhoofd, meneer Boeije, dat zou zien zou hij zijn kleine grijze hoofd met die priemoogjes, meewarig schudden en een van hen aan z'n jasje trekken. Mompelend, komt niets van jullie terecht. Die Bolle moet ineens heel hard lachen. Schrijf maar op, laatste zin: Geachte meneer Boeije, dat is heel, heel erg meegevallen. (Voor meer foto's van de reunie zie Flickr.)