zaterdag, september 15, 2007

De stille omgang van Maria van Jesse


Die foto boven mijn vorige blog deed me denken aan de video van die Bolle (m'n baas)over de stille omgang in Delft. Bij de inzegening van het Maria van Jesse beeld in 1327 in de Oude Kerk (toen nog katholiek) zou daar een wonder zijn gebeurd. Ter ere van dat wonder houden ze nog ieder jaar die stille omgang. Die Bolle was in 2002 bezig met een toeristische film over Delft, maar dat ging fout. Het project flopte! (Als het wel gelukt was hadden we dat ook een wonder kunnen noemen, maar die Bolle en ik geloven niet zo in wonderen.) Toen heeft hij voor de Maria van Jesse vereninging het videoverhaal toch afgemonteerd. Z'n tante en Harmanna zitten er in, maar dat zie je alleen als je weet waar. De deken van het Maria van Jesse Gilde verteld over het wonder. De Maria van Jesse kerk staat vlak naast de Nieuwe kerk (waar alle Oranjes begraven liggen). Al heel veel vroeger, zo'n 400 jaar, noemden ze dat de papenbuurt, omdat de Franciscanen daar zaten. Om die kerk te bouwen heb ze wel het atelier van Vermeer afgebroken. (Foutje bedankt.) Alle Cottaars, de familie van die Bolle, hebben in de geschiedenis daar in de buurt gewoond. Vrouwenrecht, Verversdijk, enz. Na tante Mien zijn er geen Cottaars meer in Delft. Nee, die Bolle blijft in Hilversum. Waarom?! Omdat ik het zeg. Stel je voor, geen ochtendrondjes meer op mijn eigen Gooise hei.