zaterdag, december 20, 2008

3 x BALLET


Kijk, daar begrijp ik dus geen f.... van. (Onee, dat mag ik van die Bolle niet zeggen.) Ballet. Daar zijn die Bolle en Harmanna gek op. Die Bolle misschien iets meer opera, maar Harmanna ballet. Heeft ze zelf ook gedaan. Lang geleden ja. De balletschoentjes hangen nog in de slaapkamer. (Onee, die Bolle is ook ballet. Had ooit balletdanser willen worden. Heus waar. Hahahahaha.... ) Ja, ik een hele avond bij Karel. Toen ze terugkwamen waren ze helemaal enthousiast. Hadden gedacht, leuk Van Manen en Kylian, twee ouwe knarren altijd goed. En wat ziet? Drie schitterende balletten. Drie, want er was ook een nieuwkomer choreograaf bij. Medhi Walerski. Nee, Frankrijk. Ook adembenemend. Natuurlijk meteen bij het Nederlands Danstheater op You Tube gezocht en ja hoor, alle drie. Petite Mort van Kylian (zie fragment onder), Visions Fugitives van Van Manen (een van de hele groten volgens die Bolle, zie fragment boven) en Underneath van Walerski. Maar ja, ik kan er geen brood van bakken. Beetje heen en weer rennen, dat is mooi en dat doe ik ook graag. En met z'n drien heen en weer rennen, hardstikke leuk, kijk maar naar Coen met mij aan de ene kant en Santo aan de andere. Maar ik zie Santo mij nog niet'liften' (heet levee, want in ballet gebruiken ze alleen Franse termen) al doe ik de roze balletschoentjes van Harmanna aan. Hoe doe je dat eigenlijk? Heel eenvoudig roept die Bolle. Zo. Pakt me bij 1 voorpoot en z'n andere arm om mijn middel en trekt me de lucht in. Nou, daar werd ik helemaal niet opgewonden van. Als Coen of Santo dat zou proberen zouden ze er van lusten. Went wel, gewoon een keer doen, riep die Bolle. Coen is te lief, maar Santo is altijd wel in voor een geintje. Nou Sant, je hoort't. De volgende keer op de hei. Eerst een pas de deux, twee keer pas de chat en dan..... Levee...... liften dus. Ja, ik weet het, het meest oneerbare voorstel dat je ooit hebt gehad. Kan wel heel mooi zijn, kij maar hieronder. Nee, niks Bolle, die choreografie maken we gewoon samen. Pure improvisatie!

Je kunt in de onderste menulijn van de video kiezen voor een beeldvullend plaatje. Mooie kwaliteit dus dat kan.De voledige balletten, ook van Walerski, staan dus op You Tube. Hier nog even een link naar de site van het Nederlands Danstheater. Nog veel meer ballet.Nou nog even naar Santo doorsturen. Arme jongen, weet niet wat er boven z'n hoofd hangt. IK DUS HAHAHAHAHHAHAHAHA..............