zondag, juli 05, 2009

Pina Bausch


Dat die Bolle en Harmanna gek van ballet zijn weet ik. Zit regelmatig een halve nacht alleen als zij naar het theater gaan. Opera kan ook, maar dan gaat hij vaak met z'n vriendje en blijft Manny thuis. Samen is zeker ballet. Maar de naam Pina Bausch had ik nog nooit gehoord. Totdat ze vorige week overleed en die Bolle en Harmanna elkaar verslagen aankeken. Ach.............. of het een verre, maar geliefde vriendin was. Gevraagd hoe dat zat. Het goede antwoord. Pina Bausch en haar danstheater zijn van de jaren 70, 80 en 90. Vorige eeuw. Ver voor mijn tijd dus. Er kon geen voorstelling zijn of ze zaten erbij. Theater Carre, helemaal vol, de Stadsschouwburg, ook helemaal vol. Het Muziektheater bestond toen nog niet. Was gewoon Waterloplein. Het was eigenlijk geen ballet zoals wij dat kennen, meer een soort danstheater. Vooral in de jaren 70 waren er daar veel van. Vernieuwend en zo. Maar Pina bleef. Heel lang. Alleen de laatste jaren trad ze niet meer op in Nederland. Vandaar. Hij heeft nog geprobeerd te beschrijven wat er zo geweldig aan was, maar dat kwam bij mij niet binnen. Dat is te ingewikkeld voor een hond, ook al schrijft ze blogjes. Kijk maar hierboven, scene uit Cafe Muller en hier beneden uit haar Sacre du Printemps. Op You Tube nog veel meer. Allemaal met haar eigen Wuppertal Danstheater. Krijg je een aardig idee van haar werk. Zullen wel weer voorstellingen komen. Houd jullie op de hoogte.

Facinerend? Ja? Heb ik hier nog een video. Het vervolg op het stukje met Pina zelf hierboven uit Cafe Muller. Echt Pina Bausch. Met interview.