zaterdag, februari 02, 2008

TATE

Juan Munoz is dood. Juan Munoz? Nee, zegt mij ook niets. Hoort nog zo'n ~ boven de n, heel Spaans, maar dat zit niet op mijn toetsenbord. Zei die Bolle (m'n baas) ook niets hoor. Tot Duesseldorf. Daar komt'ie ineens een stuk of dertig Chinezen tegen in K21. Een beeldengroep. Is in 1 klap helemaal verkocht. Kijk hierboven.(Op klikken om te vergroten.) Allemaal leuke kereltjes. Van Munoz met dat slingertje ~ boven de n. Prachtig vond'ie dat. Boven twee foto's, maar hij heeft er een hele serie van gemaakt. Allemaal vrolijke Chinezen. Maar Munoz (ook Documenta Kassel en Bienale Venetie) met dat .. ja dat weten we nu wel, is plotseling overleden tijdens een vakantie op Ibiza. 48 nog maar. Zijn vrouw is ook beeldhouwster en ze hebben twee kinderen. Lullig ja, maar daar gaat het hier niet om. Die Bolle leest in de krant dat hij een grote overzichtstentoonstelling in Tate Modern heeft. Double Bind. Dan vinden er in die bolle kop ineens hele vreemde chemische reacties plaats. Zal ik niet beschrijven of uitleggen, daar is zo'n blog te kort voor, maar de uitkomst is simpel. Ga je mee een paar dagen naar Londen, vraagt'ie Harmanna. Die kijkt even peinzend voor zich uit. Denkt even aan het gat in de hand van die Bolle dat ze bij de Dupuytren operaties vergeten hebben dicht te naaien. (Lees ook Handje.) Ja, zegt ze, lijkt me een goed idee. En Londen altijd leuk. Ik wachte rustig af. Allebei doken ze weer in hun krant. Hallo, even wakker worden. En ik dan? Wordt er mij nog wat gevraagd? Geen sjoege. Toen werd ik toch zo boos. Ik voelde die heftige bouvier drift snel in me opkomen. Stromen mag ik wel zeggen. O jee, dat zou helemaal fout gaan. Slaande ruzie. Die Bolle kan ook ineens zo'n rooie driftkop zijn. Snel naar boven gerend. Mijn eigen veilige plek. (Toen ik op de trap was keken ze ineens op. Vuurwerk?) Even tot tien tellen. (Verder kan ik ook niet.) Maar ze zijn nog niet van me af. Deze rat zal nog een flinke staart hebben. Hou de kat maar klaar.......