woensdag, maart 25, 2009

Blog van Borstel


Wie Bouwens is weten we nu wel, maar dit is informatie uit onverdachte hoek: Borstel. Dat is de teckel van Agatha en Bouwens. Die stuurt mij het volgende meeltje. Maar eerst voor de nuchteren onder ons:

WAARSCHUWING:
DE VOLGENDE TEKSTEN BEVATTEN VEEL ALCOHOL!


Hoi Yka,

Mijn baas zit te broeden op een tegen Blog, om je alle kroegen hier in de omgeving te laten zien, als hij maar niet met de Cam in de ene hand en mij aan de riem op zijn Honda stapt, ik loop n.l. al een tijdje op drie poten vanwege een spontane Hernia of Artrose daar is die paardendokter hier nog niet uit.

Trouwens dat meisje achter de bar bij Café Chris is Nel de eigenaresse, een tof mens dat rookt als een schorsteen, maar een goed biertje en een mooi glas wijn inschenkt voor betaalbare prijs. De karpershoek is niet meer wat het geweest is leunt op de voorbijgangers uit het Centraal Station en heeft daar zijn prijs aan aangepast, mijn Baas fronst altijd als hij de rekening krijgt en loopt brommend naar het CS.

De Druif daar kwam hij veel in de vorige eeuw met zijn Foxje Hendrik, en is daar regelmatig gesneuveld, ik hoorde hem laats nog vertellen, dat hij door de eigenaresse van overliggende Galerie mee naar huis is genomen omdat hij ietsje wankel over straat probeerde naar het CS te lopen. Morgens toen hij wakker werd, keek hij recht in de ogen van voorbijgangers, omdat hij in de etalage op een bank was neergevlijd en ter plekke in diepe rust was verzonken. Zich nachts ook nog eens half ontkleed had en daar als een half naakte Caesar in de vitrine lag tot verbijstering en hilariteit van deze voorbijgangers die dachten dat het nieuwe levende kunstwerk van Amsterdam onthuld werd. Verkocht riep hij nog met krakende stem, en deed de gordijnen dicht. Helaas is de galerie niet meer, en ook de sfeer in de Druif wisselend.

Het Papeneiland is de thuishaven van het door hem geproduceerde Amsterdamse Zwanenkoor, daar heeft mijn baasje ook menig biertje gedronken, het is een gedegen café Jammer dat Tieltje de eigenaresse een aantal jaren geleden is overleden, maar de eigenaar en zijn zoon houden de zaak nog steeds als een voorbeeld café van Amsterdam overeind.

Ja, mijn baasje is me er eentje, vraag hem niets over de Amsterdamse grachtengordel of hij raakt terstond opgewonden, maar wat wil je als zijn roets liggen op de hoek Leidsegracht / Prinsengracht en het aanleunend café van zijn Opa's kapperszaak Café de Pieper, ook al zo'n markant café is, waar Journalisten, wethouders kunstenaars en advocaten elkaar treffen.

Nou Yka ik ga is kijken hoe het met baasje is, hij kijkt constant op de klok of de postbode al komt, en zijn speeltje Cam in de zak zit.

Woef Borstel.

De sites van Agatha en Ted Bouwens, het Papeneiland, de Druif, Chris (met Westertoren) en het Zwanenkoor.

En wie genoeg heeft van deze ouwe grijze kroegtijgers, een halve eeuw stappen, kan nog even verder stappen met de jeugd van tegenwoordig.