vrijdag, mei 18, 2012

FOUTETIEPES

Foutetiepes ja, absoluut, maar er ontbreekt er nog eentje. Quizzje, wie hoort er in dit rijtje nog meer bij? Het goeie antwoord........ die Bolle. Die hoort ook absoluut zeker weten in dit rijtje thuis. (Z'n vriendje Hans trouwens ook.) Vrienden? Nee zo zou ik het niet willen zeggen. Kroegmaten ja en al heeeeel lang. Ruim veertig jaar. Klinkt als eeuwigheid ja, maar na het professor Dijkgraafcollege in DDWWD over de oerknal, moeten we heel wat bescheidener zijn. (Heb ik gezien, was goed voor mijn algemene ontwikkeling zei die Bolle.) Terug naar de tiepes op de foto. (Gooi en Eemlander) Wie dat dan wel zijn? Helemaal rechts zie je Bertje. Cameraman, komt uit Den Haag en als hij een borrel op heeft is dat heel goed te horen ook. Vind die Bolle prachtig, want heeft ook lang in Den Haag gewoond, maar heeft geen talent voor dialecten. Helemaal aan de andere kant op de achtergrond, z'n naam schiet me even niet te binnen, een TV producer en manager van bekend Nederlands zangtalent. (Imca Marina ook.) Rechts daarnaast, op de voorgrond als altijd, Gertje. Ooit de beroemdste televisiekapper van Nederland. De leuke snor daarachter heeft een horeca-etablissement in Eemdijk. Gaat ook graag stappen in Hilversum. De man daarnaast, tussen Bertje en Gertje in, is Emiel. Voluit Emiel Bollebakker. Emiel heeft als barman in bijna alle horecagelegenheden in Hilversum gewerkt en een paar in eigendom gehad. Heeft zo een heel eigen groep trouwe aanhangers opgebouwd. (Toen hij wegging uit het Pandje, de stamkroeg van die Bolle, heeft de nieuwe eigenaar meteen een bordje 'verboden voor honden' op de voordeur gespijkerd. Precies op de dag dat die Bolle riep dat hij weer een hond had. Ik dus. Riep daarna, luister Dick, als het niet met hond is dan is het ook niet zonder hond. En Dick gokte, dacht aardige jongen, zo is die Bolle niet. Wel dus. Nooit meer een stap over de drempel gezet. Al 8 jaar om precies te zijn. Jaha, zo oud ben ik alweer.) Terug naar Emiel en z'n trouwe fans. Die hebben hem tot horecaman van het jaar uitgeroepen. Een eerbetoon, want het gaat niet goed met Emiel. Om precies te zijn, die Bolle en Emiel zijn elkaar al een paar keer bij dezelfde longarts in het ziekenhuis tegengekomen. Jammer ja. Maar ik ben vroeger ook een volgeling van Emiel geworden. Veel met Harmanna en die Bolle bij de Dames Haring geweest en toen Emiel een eethuiskroeg op de Naarderstraat begon, heeft die Bolle mij in het superdrukke restaurantgedeelte keurig leren gedragen. Heb ik mijn horecabrevet gehaald. (Met ster!) Leuk hondje, heeft Emiel een paar keer gezegd. Wat wil je nog meer? Nee, dat was niet de eerste kroeg. Dat was het Tolhuis. Hij zette mij daar op m'n puppykontje neer, wees met een breed gebaar om zich heen en sprak de voor mij historische woorden; Kijk Yka, dit is nou een kroeg en dat vind jij hardstikke leuk. Want als je dat niet leuk vind dan heb je een levenslang probleem. Op dat moment kwam Monigue, de bardame, met een schaal kaas en worst aanlopen en hield mij die voor. Een kroeg is dus nooit een probleem geweest. Oja, ze staan in de oude eethuiskroeg van Emiel die nu weer open is. Voorheen De Bock nu De Huiskaemer. Ga meteen even zeggen dat we daar vanavond gaan eten!